چگونه با رنگ‌های تیره فضایی گرم و دنج ایجاد کنیم؟

هنوز در انتخاب دیوارهای تیره تردید دارید؟ رنگ‌آمیزی تیره سقفی تزیینی را مدنظر قرار دهید. سقف سیاه وقتی با دیوارهای سفید تمیز و مبلمان چوبی روشن ترکیب شود به فضا جذبه می‌دهد بدون اینکه بر اتاق کاملا غلبه کند

تصویری تزیینی از اتاق نشیمن با ترکیبی از رنگ‌های تیره و روشن‌ــ Canva

دیوارهای روشن و خنثی معمولا انتخاب پیش‌فرض‌اند‌ــ به‌ویژه از آن‌جا که اغلب به ما یاد داده‌اند نور را به حداکثر برسانیم و حسی از فضای دلباز ایجاد کنیم. اما برخلاف باور عمومی، مجموعه‌ای از رنگ‌های تیره لزوما تاریک و دلگیر نیست. با نزدیک شدن فصل پاییز، رنگ‌های عمیق و مهیج‌ــ مانند زرشکی اغواکننده یا سرمه‌ای پررنگ‌ــ می‌توانند به تبدیل اتاقی ساده به کنجی دنج کمک کنند.

نزدیک شدن به این رنگ‌ها ترسناک به نظر می‌رسد، بنابراین ما سراغ افراد حرفه‌ای در حوزه دکوراسیون رفته‌ایم تا از آن‌ها کمک بگیریم. این‌جا، پنج کارشناس طراحی دکوراسیون بهترین نکات و ترفندهایشان برای آراستن فضا با طیف رنگ تیره را به اشتراک می‌گذارند.

آن گرفتون، مدیر بخش خلاقیت در نساجی «جی‌پی اند جی بیکر» (GP & J Baker)، در ابتدا می‌گوید: «پذیرش مجموعه رنگی تیره‌تر روندی رو به افزایش است، روندی که هم در انتخاب پارچه و هم کاغذ دیواری شاهدیم.»

«از خاکستری دیگر خبری نیست و شکلاتی‌های پررنگ، آلویی کبود و طیف‌های سبز‌ــ از سبز تیره گرفته تا سبز جنگلی و سبزآبی خاکستری‌ــ جایش را گرفته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متیو ویلیامسون، طراح داخلی، می‌افزاید: «من متوجه شده‌ام استفاده از رنگ‌های گرم و تند افزایش پیدا کرده است. رنگ‌های خاک‌ رسی، دارچینی تیره، و قهوه‌ای سوخته را در نظر بگیرید. این رنگ‌های پاییزی مکمل خوبی برای لوازم جانبی و تزیینی برنجی و برنزی قدیمی‌اند تا درخشش ایجاد کنند و در کنار چوب‌های تیره مانند گردو و آبنوس طرح را تثبیت و متعادل کنند.»

استفاده از این رنگ‌‌های گرم‌تر و جلای فلزی کمک می‌کند مطمئن شوید فضا کسل‌کننده به نظر نمی‌رسد.

استفاده از لایه‌بندی را امتحان کنید، تکرار یک رنگ در سایه‌های مختلف‌ــ به‌عنوان مثال می‌توانید روکش دیوار دورنگ انتخاب کنید که رنگ قسمت بالایی دیوار روشن‌تر از تخته‌کوب‌های تزیینی پایین باشد. این طرح نسبت به صفحه‌ای کامل و یکپارچه تیره حالت سنگین و خشن کمتری ایجاد می‌کند.

برای رنگ سراغ نام‌های تجاری مانند «پینت اند پیپر لایبرری» (Paint & Paper Library) بروید که طیف گسترده‌ای از یک خانواده رنگی ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید با انتخاب جلاکاری براق که نور بیشتری را منعکس می‌کند یا با سفید گذاشتن سقف، به دیوارهای تیره و عبوس روح ببخشید.

مری آن بارتلت دانکلی، مدیر طراحی در «لیبرتی» (Liberty)، توصیه می‌کند: «بازی با نقش نیز می‌تواند از ترسناکی رنگ‌های تیره بکاهد. ترکیب نقش‌های متضاد مانند راه‌راه و طرح‌های هندسی کنار نقش‌های گلدار سنتی حسی از نور و سایه به فضا می‌‌افزاید.»

علاوه بر این، بافت را به اندازه رنگ و نقش مهم قلمداد کنید. سعی کنید مواد گوناگون را با هم ترکیب کنید مانند پارچه‌ کتان سبک با مخمل نرم، چرم سخت با پشم ضخیم، و چوب روستایی با مرمر براق و رگه‌دار.

ترکیب رنگ‌های تیره و روشن، و مواد سنگین و سبک طرحی متوازن ایجاد می‌کند.

مارتین والر، بنیان‌گذار خانه طراحی «اندرو مارتین»، توضیح می‌دهد: «رنگ‌های تیره‌تر پس‌زمینه بسیار بهتری نسبت به رنگ سفید برای آثار هنری ایجاد می‌کنند‌ــ موضوعی که گالری‌ها و موزه‌ها به آن پی برده‌اند. این رنگ‌ها امکان می‌دهند تا درخشش نقاشی‌ها و عکس‌های شما در مرکز توجه قرار گیرد.»

به همین دلیل، یک دیوار گالری می‌تواند پهنه‌ای وسیع از رنگ تیره را به‌زیبایی بشکند و به فضا رنگ و شخصیت بدهد.

هنوز در انتخاب دیوارهای تیره تردید دارید؟ رنگ‌آمیزی تیره سقفی تزیینی را مدنظر قرار دهید. سقف سیاه وقتی با دیوارهای سفید تمیز و مبلمان چوبی روشن ترکیب شود به فضا جذبه می‌دهد بدون اینکه بر اتاق کاملا غلبه کند.

نیل بردام، مدیرعامل «پارادور» (Parador)، نامی تجاری در تولید کفپوش، در توصیه‌ای مشابه می‌گوید: «یک کفپوش گردویی دودی میزانی مناسب از تضاد را به فضایی روشن و دلباز اضافه می‌کند. این کار به‌ویژه برای ایجاد محیطی گرم و حس ثبات عالی است.»

حتما به خودتان زمان بدهید تا به هرگونه تغییر بزرگ در دکوراسیون عادت کنید.

والر در پایان می‌گوید: «وقتی به یک اتاق رنگ تیره می‌زنید، ممکن است کمی طول بکشد تا به ظاهر جدید عادت کنید. احتمالا اولش وحشت‌زده خواهید شد. افراد معمولا با تغییر راحت کنار نمی‌آیند. اما یک هفته صبر کنید و احساساتتان تغییر خواهد کرد. گمان می‌کنم از آن متنفر نخواهید شد و اگر هم شدید، رنگ زدن دوباره کار چندان دشواری نیست.»

© The Independent